Vælg sæsonens råvarer

Fordelene ved at spise dansk frugt og grønt i sæson er mange! Først og fremmest giver den korte vej fra jord til bord friske råvarer med meget mere smag end langtidsholdbart grønt, der har været længe undervejs. Samtidig gør du dig selv og miljøet en kæmpe tjeneste ved at spise sæsonvarer.

Knald på smagen

Smagen er bedst, når råvaren høstes, præcis når den er moden. Et dansk, solmodnet jordbær og en dansk, nyopgravet gulerod er gode eksempler.

Sommer

Den danske sommer giver anledning til at bruge det bedste fra Vores jord – din køkkenhave. Om sommeren bugner den danske jord af lækre, danske råvarer, og der er et væld af danske fristelser indenfor både frugt og grønt.

Kærlighed til vores jord

Klimavenlige råvarer er dem, der er rejst kortest og altså derfor de danske, som vi har i vores danske jord. Der er mange måder, hvorpå vi i produktionen, kan passe på vores jord.

Gartnerierne bag Vores jord – din køkkenhave arbejder hele tiden på at udvikle dyrkningsmetoderne, så jorden og råvarer behandles mest skånsomt og bæredygtigt.

Kig efter bæredygtighedssymbolerne for at se, hvordan den enkelte gartner arbejder med bæredygtighed:

Jordbær, brombær, hindbær, ribs

Sommerens bær

Særligt de danske jordbær er en favorit og en klassiker, de fleste danskere glæder sig til. Men der er også andre danske frugter og bær i højsæson lige, nu fx hindbær, brombær og ribs. Alle er søde – lige til at spise eller til at anvende i maden.

Tip til opbevaring:

Det er altid en god ide at skylle friske bær med vand for at fjerne eventuelle jordrester. Langt de fleste bær har ret kort holdbarhed, efter de er plukket. Hvis du ikke kan nå at spise dem, er det en god idé at fryse dem. Her kan de holde sig op til ét år, løsfrosset, drysset med sukker eller lagt i sukker eller honninglage. Så kan de frosne bær senere anvendes til saft, dessert eller syltetøj.

Sæson

Sommerens grønt

Sommeren i Danmark byder på lækre, danske råvarer. For mange danskere hører friske ærter og majskolber på grillen sommeren til. På denne årstid bugner den danske jord også af ny salat og kål – fx hjertesalat, spidskål, blomkål og broccoli. Desuden skal dine sommerretter ikke snydes for smagfulde krydderurter.

Grønt hver dag:

De officielle anbefalinger er 600 gram frugt og grønt om dagen for personer over 10 år og 400 gram for børn mellem 4 og 10 år.